perjantai 3. toukokuuta 2013

Geneve ja Cluny

Hyvää iltaa lukijat. Täällä bloggaa väsynyt, mutta harvinaisen onnellinen viininmaistelija :)
Aamu alkoi kellon soimiseen 5.15 ja olo oli kerrassaan nuutunut huonosti nukutun yön jälkeen. En tiedä mikä valvotti, mutta uni ei tullut ennen kuin muutamaa tuntia ennen kellon soimista ja olo oli sen mukainen. Matkaan kuitenkin päästiin ja Geneveen saavuttiin ajallaan 10 nurkilla paikallista aikaa. Koska sisäinen kello väitti kuitenkin muuta ja autonkin vuokra-aika alkoi vasta 12.00 päätimme käväistä lounaalla kentällä ensimmäisessä silmiin osuvassa ravintolassa. Hyvin osui valinta tällä kertaa, ruoka oli herkullista ja ihailtavasti oli panostettu myös ruuan esille panoon. Omat rapukakut sulivat suuhun, eikä muiltakaan kuulunut soraääniä.

Lounaan jälkeen lähdimme noutamaan autoa. Geneve sijaitsee Sveitsin ja Ranskan rajalla ja lentokenttäkin on jaettu kahteen osaan, Ranskan  sekä Sveitsin puoleiseen osaan.
Autoa vuokrattaessa kannattaa valita vuokrauspaikka sen mukaan jatkaako matkaa Ranskaan vaiko Sveitsiin. Meidän auto oli siis varattu Ranskan puoleiselta kentältä ja hetken harhailtuamme löysimmekin vuokrapisteen ja siellä meitä odotti sovitusti musta Ford c-max tila-auto. Matkaan siis ja nokka kohti Ranskan maaseutua. Genevestä ulospääsy vaati muutaman ylimääräisen sightseeing kierroksen ennen kuin oikea moottoritie löytyi. Maisemat täällä maiden rajalla salpasivat hengen. Alpit nousivat jylhänä taivaisiin ja vihreät laaksot niiden välissä olivat kuin postikorteissa. Uskomatonta. Laitan kuvia näistä maisemista sitten kun ajamme samaa reittiä takaisin maanantaina.  Nämä hätäisesti auton lasin läpi napatut kuvat eivät saa kuin pahalle mielelle, joten lupaan kuvata maisemat uudelleen maanantaina vaatien pysähtymistä.

Sää täällä on ollut vaihtelevaa, +20 asteesta yhtäkkisen valtaisan raekuuron jälkeiseen + 10 asteeseen. Nyt kello 11 illalla tuulee, sataa ja ukkostaa ihan hulluna. Hotellimme sijaitsi pienessä Saint-Gengoux-de-Scissé nimisessä kylässä keskellä Ranskan maaseutua lähellä historiallista Clunyn kylää. Hotellin löytäminen pisti meidät kaikki neljä koetukselle, kun huristelimme keskellä ei mitään ilman navigaattoria. Parempi valmistautuminen asiaan olisi ehkä ollut paikallaan, mutta who cares, löydettiin perille ja siellä meitä odottikin hurmaava pieni bed and breakfast hotelli ja sen ihastuttava omistaja. Rakennus on alunperin 1700-luvulta, mutta kunnostettu täysin vastaamaan tämän päivän tarpeita.

Huoneet olivat hurmaavat, vaikka Ikean tunnistaminen useassa yksityiskohdassa hieman himmensi kokonaisvaikutelmaa.

Ikkunanäkymää

Ranskalaisen parvekkeen näköala altaalle ja yli viinitarhojen.

Jätimme matkatavarat huoneisiimme ja tutustuimme kylään kävellen. Illastamaan lähdimme serpentiiniteitä pitkin ajaen läheiseen Clunyn kylään. Kylässä on 4000 asukasta ja oma kuuluisa yliopisto sekä 1400-luvulta peräisin oleva kuuluisa luostari. Kokoluokaltaan kylä ei näyttänyt kovin isolta ja se olikin muutamassa tunnissa kävelty läpi. Huomenna suuntaamme Lyoniin, nyt hyvää yötä ja seuratkaahan reissua virtuaalisesti mukana.

-tuija-

1. Voi että näyttää upealta. Mä rakastan Ranskaa. Rivieralla on tullut himmailtua. :)
    Nauttikaahan kunnolla.

1. Niin minäkin :)
      Riviera vielä käymättä, vaikka muuten maata onkin koluttu. Tällä kertaa riehutaan täällä maaseudulla :)

Hei! Kiva kun kävit, vielä mukavampaa on, mikäli päättäisit jättää viestin!